Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.10.2015 01:34 - ИЗ " ОХРИДСКИ ПРОЛОГ " - 12 СЕПТЕМВРИ
Автор: rozasaronova888 Категория: Други   
Прочетен: 398 Коментари: 0 Гласове:
0



 

РАЗСЪЖДЕНИЕ

 

Каква трябва да е връзката на човека с Бога? Непрекъсната и непрестанна! «Прилепяй се към Бога като син към баща си» – наставлява св. Антоний [Велики]. A св. [преп.] Алоний е казал: «Ако човек не вложи в сърцето си, че освен него и Бога няма никой друг на света, не може да намери душевен покой» [[1]]. Единствен Бог е достатъчен и предостатъчен за всичко, което може да си пожелае човешкото сърце. Блажена Теодора [[2]] приела безропотно [ориг. - без да каже ни дума] чуждото дете, подхвърлено ѝ като нейно от оклеветилите я [[3]].  Тя го отгледала с любов и възпитала в страх Божий. А преди смъртта си така наставлявала детето: «Какво повече му трябва на човека, освен Бог и Неговата Божествена любов? Той е нашето съкровище, нашето богатство, Той е [нашата] храна и питие, одежда и покров, Той е [нашето] здраве и мощ, веселие и радост, Той е надеждата и упованието ни. Ако единия Бог придобиеш, това ти е достатъчно – ще се радваш в Него [несравнимо] повече, отколкото ако би придобил [даже] и целия свят» [[4]]. Изричайки [всичко] това, св. Теодора не е говорила по книга, нито предавала чужди поучения, а засвидетелствавала своя собствен опит. Седем години тя живяла [извън манастира] отхвърлена и презирана от всички хора, и за това време опитно се убедила, че Бог е всичко за нея и единствено Бог е достатъчен за всичко, което [може дажелае сърцето на човека.   

 

БЕСЕДА

за това как духът [човешки] трябва да се храни с Христа, за да живее

 

[Тъй и] който Мене яде, ще живее чрез Мене. (Иоан. 6:57)

 

Така казва Господ [Иисус] Христос, Животът и Източникът на живота. Дървото се храни [ориг. – яде] от земята, въздуха и светлината. Ще расте ли и ще е живо ли дървото, ако не се храни [ориг. – ако не яде] със земя, въздух и светлина? Кърмачето на майчините гърди с какво друго се храни [ориг.букв. – какво друго яде], ако не с [плътта на] майка си. Ако не се храни от своята майка [ориг.букв. – ако не яде [плътта на] майка си], ще расте ли то и ще остане ли живо? Така и нашият дух нито ще възраства, нито ще бъде жив, ако не се храни с Христа, Живия и Безсмъртния. Тук не става дума за живота изобщо, какъвто има и в природата, нито пък за оня безжизнен [ориг. букв. – повехнал, посърнал, изсъхнал] живот, който водят езичниците [и невярващите], а за същинския божествен живот вечен; за пълоценния и радостен живот. Този живот се дава на човеците само чрез Христос и той изпълва единствено онези, които се хранят с Христа. Всеки човек израства според това с каква храна се храни и животът на всеки човек се определя от това с какво се храни. Тук не говорим за телесната храна, защото тленната [ориг. – телесната] храна не храни човешката душа, а само плътта на човека. Хората се различават по физическия си ръст и живот, но тази разлика е съвсем незначителна. Ала разликата между човеците в духовното израстване и [духовния] живот е огромна: докато някои хора в духовния си ръст едва се издигат [малко] над земята, други пък се извисяват до небесата. Нима разликата между [цар] Ирод и [св.] Иоан Кръстител не е колкото [ориг. – е по-малка] между [човек] цар и ангел? Докато първият [Ирод] телом и духом пълзял по земята и с [кървави] злодейства бранел земния си престол, вторият [св. Иоан] с тялото си скитал из скалистата пустиня, а със своя дух се възвисявал на небесата, сред ангелите.

O, братя мои, да се издигнем и ние духовно на небето, където Господ [Иисус] Христос седи на престола на вечната Си слава, и да утоляваме глада и жаждата на своя дух и сърце с Него, чистия и всемогъщ Живот. [Само] така ще се сподобим да бъдем Негови сънаследници в Царството Небесно.

Господи Иисусе, истински Боже наш, наша пресладка храна и човеколюбив наш Подателю на благата, не ни отхвърляй от Твоята Божествена гръд, защото сме слаби и немощни! Насищай ни със Себе Си, о, милостиви Благодетелю!  На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

[1] Забележителното изречение на авва Алоний [паметта му, по гръцките синаксари и Великите Чети-Минеи е на 4 юни, както и в Сирна събота], е включено в няколко патерика и по различен начин е предавано на български – тук преводът обичайно следва цитирането му на сръбски от свт. Николай. Много вероятно, по-точен и сполучлив е преводът от гръцки в „Евергетинос”, издаден от българския светогорски манастир „Св. вмчк Георги Зограф”,  а именно: «Ако човек не си каже в сърцето: „На света сме само аз и Бог“, не ще намери покой» – Прев.

 

2 Това е, естествено, същата св. преп. Теодора Александрийска, паметта на която, по църковния календар, се празнува предишния ден. – Прев.

 

3 Вж. подробностите в житието на преп. Теодора. Подвизавайки се в мъжки образ в манастира Октодекат, тя била лъжливо обвинена, че е съгрешила с дъщерята на игумена на друг манастир и заставена да отгледа момчето, заченато при приписаното ѝ блудодеяние. – Прев.

 

4 Преведено според сръбския оригинал. В българските преводи на житията на светиите, правени по различно  време, предимно от руски, има обясними различия в текста на това наставление, без, разбира се, никакви отклонения от смисъла и същината му. – Прев.

 

 

Автор - св. Николай Велимирович

 

Превод - arviyor

 

 




Гласувай:
0



Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: rozasaronova888
Категория: Други
Прочетен: 1693816
Постинги: 3893
Коментари: 97
Гласове: 1005
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031