Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
28.01.2014 21:35 - Емоциите - част 3-та
Автор: rozasaronova888 Категория: Други   
Прочетен: 367 Коментари: 0 Гласове:
0



Като я видя отдалече, Елисей разбра, че нещо е станало и прати слугата си да я посрещне и

да бърза, защото нейното посещение беше много необичайно. Слугата трябваше да я попита:

„Добре ли си? Добре ли е мъжът ти? Добре ли е детето?“. Тя отговори: „Добре са!“, но когато

пристигна при Елисей, хвана се за нозете му и каза пре-натъжена: „Искала ли съм син от

господаря си? Не рекох ли: Не ме лъжи?“. Тогава Елисей разбра, че нещо е станало с детето

и заповяда на Гиези да иде с тоягата му бързо до детето, да положи тоягата върху лицето му.

Но майката отказа да приеме помощта на слугата, тя беше дошла за Божия човек. Каза му,

няма да те оставя, ти ще дойдеш с мен. Не се задоволяваше със нищо друго, освен с

истинското. И имаше добра причина за това. По-късно видяхме, как Гиези не оправда

доверието на господаря си.

Ето че Елисей тръгна към мъртвото момче заедно с майка му. Влезе в стаята си, където

лежеше момчето, и затвори вратата след себе си. Дори и майката не допусна вътре. Цялото

неверие остави навън. Остана сам със своя Бог. Помоли Му се, просна се върху мъртвото

момче, сложи устата си върху неговата уста, ръцете си върху неговите ръце, очите си върху

неговите очи, простря се върху него, стопли се детето. После стана, разходи се из къщата,

върна се отново и отново повтори същото. Детето кихна 7 пъти и се събуди.

Това е наградата за емоциите, основани на една здрава вяра; наградата за

непоколебимостта на отговорите ѝ: „Детето е добре!“ Някой би казал, тази жена просто

лъже, но вижте какви са сетнините на тези нейни „лъжи“. Всеки би искал да има тези

резултати в живота си. Но може ли да повярва както нея? И като се има предвид че тя е от

един езически народ, живяла е през един не дотолкова съвършен завет и пак вярата ѝ остава

като един пример за нас, новозаветните Христови хора. Пример за това как би трябвало да

възпитаваме нашите емоции.

Братя и сестри, емоциите ни са като огледало на вярата, която имаме. Ако вярата ни е

здрава, то и емоциите ни ще са стабилни и обратното. Ако вярата ни се клатушка, със

сигурност емоциите ще я следват. И те ще бушуват и властват в живота ни и ако не успеем

да ги овладеем, те могат и ще ни унищожат. Емоциите ни са като един разюздан кон, който

трябва да се обуздае, защото това е въпрос на живот или смърт за нас.

Притчи 3:5-7

всичките си пътища признавай Него и Той ще оправя пътя ти. Не имай себе си за мъдър, бой

се от Господа и бягай от зло.“ Почитай Господа във всичките си дела, поставяй Го на първо

място в житейските си избори и Той ще оправя живота ти. Не ти, но Той. Не търси

решението на въпросите в себе си, но в Него. Твоята отговорност е само да Го почетеш, като

Му дадеш полагащото Му се място в живота. Това обаче не е лесно, нито пък е естествено за

нас.

Написаното в горните стихове всъщност се отнася до човешката гордост и его. Всички

наши преценки трябва да са съобразени първо с Неговите, преди да ги приемем за сигурни в

живота си. Тук се казва: недей да храниш своята гордост и его. Не храни своите емоции,

„Уповавай се на Господа от все сърце и не се облягай на своя разум. Във

8

които всъщност се основават на тази гордост. Това е истинската пречупеност. Да признаеш,

че има абсолютен авторитет, който стои над твоя и с него да се съобразяваш винаги. Това се

потвърждава и в следните стихове:

заедно със страстите и похотите ѝ, т.е. емоциите им са под контрол);

някой да тръгне след Мен, нека се отрече от себе си - т.е. пак същото);

намери живота си, т.е. който отдели живота си от Мене, ще го загуби - но който загуби

живота си, т.е. жертва своите страсти заради Мен, ще го намери).

Пречупеност е да си зависим от своя Бог - тогава ти си пречупен пред Него. Пречупеност

не е да ходиш навсякъде с наведена глава или да говориш тихо. За всеки въпрос, възникнал в

живота ти, да търсиш първо мнението на Този, пред Когото си се пречупил, чак тогава - въз

основа на това мнение да взимаш решение. Кой си ти (дали си грешник или праведник);

какво можеш да свършиш; каква власт имаш; доколко си чист и праведен; каква е присъдата

за теб, когато съгрешиш; можеш ли да стоиш пред Отец и кога; Кой е Христос за теб; какво

точно Той е изкупил; какви са условията на това изкупление; какво е отношението на Отец

към теб сега – на всички тези въпроси не трябва да търсиш отговора в себе си, а в Него, т.е. в

Библията. И какъвто и да е отговорът за това, трябва да го приемеш като единствената

истина, независимо как ти звучи на теб. Защото ако се уповаваш на собственото си

разбиране, това е

а не зависимост от Бога. Истината трябва да търсиш не в собственото си разбиране и

разсъждение, но в Него. Т.е. ако Бог те постави в позиция на водач, тогава ако си пречупен

ще приемеш тази позиция, няма да се притесняваш дали ще можеш да се справиш, защото

това не е твоя идея така и така. Ти не си отговорен за своя успех, ако следваш Него. Той е.

Бог казва, че можеш да се справиш, значи ще се справиш. Това е - тук няма място за

мъдруване. Ако все пак мъдруваш, то ти проявяваш гордост.

И накрая Словото казва, че

(Българският превод на този стих не е точен!). Тук не се казва, че препирните идват от

гордост и от нещо друго, но само от гордост. Гневът идва от егоизма на човека. Всеки егоист

е гневен. Гневът му е под кожата и може да се изрази винаги. Все някой му е виновен; все

някой му е пресякъл пътя накриво. Дори и в един брак - и да е по любов - пак много пъти

единият няма да хареса постъпките на другия. Все някога единият няма „да уважи“ другия по

начин, по който онзи мисли, че трябва да бъде „уважен“. Няма да целува земята, по която

онзи ходи. Няма да го боготвори по начин такъв, че да му угоди. Това естествено би

притеснило един себецентриран и егоистичен човек. Поради това, че е егоист, той ще се

разгневи веднага, защото не са го „почели“. Реакцията на такъв човек понякога е много

буйна. Това е по причина, че се е почувствал застрашен. Егото му е застрашено и за да го

защити, той е готов на всичко.

Но ако той е мъртъв за себе-то, ако егоизмът му не го ръководи, тогава няма да се

интересува от това дали са го почели или не, дали са му дали мястото, което е „заслужил“,

Галатяни 5:24 (които са Христови, са разпънали плъттаЛука 9:23 (ако искаМатей 10:39 (койтоГОРДОСТ. Може да не е арогантност, но е гордост, защото е себевъздигане,САМО от гордост произхожда препиране, Притчи 13:10.

НО

съществува за да могат твоите нужди да бъдат посрещнати на всяка цена. Той не се върти

около твоята личност. Знам, че много са тези, които са убедени в обратното. Мнозина се

молят на Бог да направи така, че тяхната съпруга (или съпруг) да започне да се отнася към

по-скоро ще го интересува как да послужи на другия, как да му помогне. Бракът не

9

тях така, както те „заслужават“. Но тези не живеят в истината на Бог. По-скоро трябва да се

отрекат от своя егоизъм и егоистичния си начин на живот. Божията истина за брака е да

пожертваш своите егоистични желания и целия си егоизъм така, че съпругата (съпругът) ти

да може да получи това, което му се полага. В естественото плътските хора, които не са

фокусирани на живота с Бога, са силно егоистични. Те не създават добри семейства. Писано

е: „който иска да бъде пръв между вас, ще бъде слуга на всичките“,

нищо от съперничество или от тщеславие (себелюбие), но със смиреномъдрие нека всеки

счита другия за по-горен от себе си. Не гледайте всеки само за своето, но всеки и за

чуждото“,

загуби, но който загуби живота си (отхвърли егоизма си) заради Мен, той ще го намери“,

Марк 10:44. „Не праветеФилипяни 2:3,4. Или пък „който намери живота си (угоди на егоизма си), ще го

Матей 10:39,

мерите (за другия), с такава мярка ще ви се премерва (и на вас)“,

няма по-голяма любов от това да даде живота си за приятелите си“,

Егоистът ще прегази всеки, който го погледне накриво. Няма да се колебае, защото той не

се интересува от другия. Гордостта в човек може да се изрази както като арогантност (мисли,

че е по-добър от всички останали), така и като ниско самочувствие и срамежливост, което

обаче си е дотолкова гордост, както е и арогантността. И двете са страни на една и съща

монета и са еднакво опасни. Даже срамежливостта и ниското самочувствие са по-опасните

между двете, защото трудно се разбира, че и те са гордост, т.е. те са по-прикрити. За повече

информация по този въпрос виж главата „Егоизъм, егоцентризъм - източник на всички наши

беди“ в част 4 от Сборника бележки.

Докато не се откажеш от това сам да си дадеш, сам да си послужиш, сам да се избавиш, Бог

е пасивен. Когато стигнеш до края на своите възможности и се откажеш да разчиташ на себе

си за да се избавиш, тогава Бог встъпва в длъжност и те избавя. Това обаче Той не прави

защото е себецентриран. Ако встъпи в длъжността Си на Спасител от твоята ситуация докато

ти се мъчиш да се спасиш сам, Той може да те нарани. Как се спасява удавник? Дали

спасителят трябва да му помага в неговото усилие сам да се спаси, или трябва да го удари, да

го зашемети и отстрани от сцената, преди да го спаси? Второто е вярното. Защото ако

оставиш удавник „да ти помага“ да го спасяваш, и двамата ще се удавите - той ще те удави и

теб, заедно със себе си. Същото е положението и с нас. И ние трябва да бъдем отстранени от

сцената, за да може Христос да ни измъкне от капан. Ако махаме с ръцете, докато Той ни

измъква, можем да се самонараним. Това е образно казано.

Когато оставиш себелюбието си, тогава ти си свободен от страх, от борби за надмощие, от

заплаха или нараняване. Т.е. сатана не може да те нарани повече. Няма с какво. Няма я

кукичката в теб, която той би използвал, за да те нарани. „Предизвиквам ви, братя, поради

Божията милост да представите телата си като жива (живееща във времето) жертва… което

е вашето нормално служение (не нещо свръх-голямо; не нещо само за свръх-светии)“ (стихът

в българския превод отново не е преведен точно. Моля, проверете го!),

как така жертва, която да е живееща? Жертвите в Стария завет умираха и така ставаха

жертви, нали така? Това трябва да ни наведе на мисълта, че жертването ни на Бога трябва да

се обновява постоянно; всеки час отново и отново, защото себецентризмът има това качество

да възкръсва в нас. Победата над егоизма трябва да се извоюва отново и отново всеки ден.

както и това- „давайте и ще ви се даде, добра мярка…, защото с каквато мяркаЛука 6:38. „Защото никойЙоан 15:13.Римляни 12:1. Но

10

Това е повтарящо се действие във времето, не е „веднъж извоювано, извоювано е завинаги“.

По тази причина тук се говори за един процес във времето - жертвата не умира, но живее, и

се предлага като такава отново и отново всеки ден. „Пречупи се (ти се пречупи) под

могъщата ръка на Бога“,

свободна и независима от Него воля. Ако го направи, това ще е вмешателство и ще наруши

Неговия принцип. Пречупването на всеки човек може да стане само ако той реши да го

направи. Това е личен въпрос. Бог няма да те принуди да отхвърлиш егоизма си; да се

пречупиш; да дадеш и другата буза; да поставиш другия човек и Бог преди себе си; да даваш

от своето с радост; да се радваш на успеха на друг повече отколкото на собствения си

успех…

***

1 Петър 5:6. Бог няма да го направи вместо теб, Той ти е дал



Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: rozasaronova888
Категория: Други
Прочетен: 1707296
Постинги: 3916
Коментари: 97
Гласове: 1005
Архив
Календар
«  Април, 2024  
ПВСЧПСН
1234567
891011121314
15161718192021
22232425262728
2930