Постинг
17.06.2017 03:59 -
ДИАГНОСТИКА НА ОБСЕБВАНЕТО
Автор:
Александра Карамихалева
Мнозина, дори сред християните, като слушат за Лукавия и за неговите козни ги приемат като фантасмагории, като удобно обяснение за цялото зло в света и у хората. Но каквото и да мислим и да говорим за дявола, той съществува. У човек, който веднъж е видял с очите си бесноват, обсебен от зъл демон, не остава никакво съмнение, че се е срещнал не с луд, а с дявола и, че той е точно такъв, какъвто ни го разкрива Свещеното Писание и светите отци и подвижници на Църквата Христова.
Под дявол Свещеното Писание разбира не просто зла сила или злото въобще, а свободна, разумна, безплътна личност с ум, чувства и воля. Дяволът и неговото войнство по своя ум, сила и способности значително превъзхождат човека, тяхната воля е твърдо установена в злото, те чувстват гняв, завист, гордост, страх и трепет (Як. 2:19) и невъобразима омраза към Бога и всичко божие. Тяхната главна цел е разрушаване на Царството Божие, царството на мира, любовта, единството, като всяват омраза, лъжи и раздори.
Демоните се стремят да откъснат хората от Бога да ги подчинят на себе си и да използват физическите и психическите им сили за своите цели.
Свещеното Писание, светоотческата и аскетическата литература разкриват, че сатаната и демоните могат да заслепяват ума на човека, да възбуждат в сърцето му порочни желания, да пораждат чувствени усещания, да скланят волята му към греховни действия. Нечистите духове могат да проникват в тялото на човека подобно на въздух, да си устройва от него жилище и да държат насилствено както тялото на обсебения, така и душата му. Такова описание можем да открием в разказа на Мотовилов за това, как нечистият дух завладял тялото му и го измъчвал с години. Според св. Игнатий Брянчанинов, както газовете, така и демоните имат свойството да заемат различен обем, което позволява на много демони да населяват едновременно едно и също тяло (вж. Лук. 8:30).
Според твърдението на св. Йоан Касиан и други отци на Църквата демоните, проникват у човека, като най-напред завладяват ума му. Те му внушават различни греховни помисли, които той, ако не е наясно с духовния живот, приема като свои, задържа ги в ума си, съгласява се с тях и така става проводник и изпълнител на чужда зла воля. Освен към мислената сфера падналите духове могат да се прилепват и към чувствената и волевата страна на човешката душа. Ето какво пише по този въпрос преп. Нил Синайски: “Когато завистливият демон не успее да задвижи паметта, тогава въздейства на кръвта и соковете, та чрез тях да предизвика в ума въображение и да го изпълни с образи”. Въздействайки на тялото, бесът възбужда в човека чувство на ярост, гняв, апатия, похот и т.н.
Монах Евагрий пише, че бесовете се различават по злост, сила и служение. Св. Йоан Касиан, говори за това, че на едни им се услажда богохулството, на други яростта, на други тщеславието, тъгата, блудството... и всеки пробужда в сърцето на човека, онази страст, която най му се услажда. Като разпалват определена страст у човека демоните постепенно получават власт над душата и тялото му. От евангелието на свети апостол и евангелист Йоан научаваме как постепенно, като разпалил страстта на сребролюбието (вж. Йоан 12:6), дяволът завладял един от учениците на Христос, довел го до отстъпничество, а по-късно и до самоубийство. Вратата към душата и тялото на човека са неговите страсти. За нечестивите демони те са най-уютната среда, в която властват и доволстват.
Бесовете се хранят и умножават силата си от трансформираната в страст жизнена енергия на хората. Ако по думите на св. Йоан Дамаскин, ангелите “доколкото им е дадено, съзерцават Бога и се хранят от това”, то демоните, за които съзерцанието на Бога е невъзможно, могат да получават енергия косвено, чрез човека. Освен това, овладявайки грешника, злите духове използват тялото му като инструмент за получаване на по-голяма наслада от греха.
Те се прокрадват в душата на човека един по един в зависимост от духовното и душевното състояние на изкушавания. Според св. Йоан Касиан “на новоначалните и немощните се пращат да ги нападат по-слаби духове, а ако те не успеят да ги победят, се пращат по-силни”. Евангелският разказ (вж. Мат. 12:43-45) разкрива, какво става, ако след като човек отблъсне един нечист дух, остане благодатно незащитен и не живее така, че да се изпълва с Дух Светий.
Обсебването се характеризира с определени симптоми наличието на които го прави лесно разпознаваемо. За поставянето на такава диагноза най-важни са духовните симптоми онези, които се отнасят до Бога и божественото. Психосоматичните и соматичните симптоми са второстепенни. Сами по себе си, ако не са в съчетание с духовни симптоми, те могат да са показател за обикновено психическо или физическо заболяване.
Характерно за обсебените е, че при съприкосновение със светини и при слушане на Словото Божие демоните в тях оказват яростна съпротива. При влизане в храма, по време на богослужение и особено по време на св. Литургия обсебените крещят, изричат сквернословия; близостта на светата чаша, мощи на светии, кръст, светена вода и др. ги измъчва и изгаря. В такива случаи демоните могат да заговорят от свое име. Обсебеният под влиянието на демоните се съпротивлява на божественото: богохулстват, проклинат, ненавиждат всичко християнско.
Демоните използват душата и тялото на обсебения и така той става подвластен на чужда за него личност или личности. Околните могат да станат свидетели на неконтролируеми телодвижения у обсебения, говорене с чужд, невъобразимо противен глас (мъжете с женски глас, а жените с мъжки), грухтене, съскане, кучешки лай и др., да видят как лицето му се изкривява от нечовешки злобни и отвратителни гримаси.
Белег за обсебване е чувството на ужас при влизане в православен храм, усещане за чуждо присъствие в тялото, подувания в стомаха, гадене, повръщане, остри болки в сърдечната област или в главата, постоянна безпричинна вътрешна злоба и раздразнение, необяснима тъга, униние, апатия, повишена телесна температура, продължаваща години, ясно изразени симптоми за заболяване, без да са диагностицирани органически причини.
Сънят при обсебените е нарушен. Лежейки, човек усеща тежест върху себе си, нещо тъмно, което го притиска и задушава. Чува тътен, гласове, които беседват с него и в началото лъстиво го изкушават, а по-късно и открито го подстрекават към разрушителни и саморазрушителни действия.
Някои от изброените симптоми не са специфични само за случаите на обсебване. Например подуването на стомаха, сърцебиенето, учестеното прозяване и др. могат да бъдат породени и от някакви соматични отклонения (особено по време на пост). Но когато тези симптоми са подчертано ясно изразени в храма и в близост до светини, а навън изчезват вероятността за обсебване е голяма. Друг пример: унинието, нежеланието да постиш и да се молиш са нещо обичайно при атеистите и при нехайните християни. В това състояние може да изпадне дори опитен подвижник. Но съчетано с други от изброените симптоми, вероятността от обсебване е голяма.
Случаите на обсебване често са съпроводени с емоционални нарушения, свръхвъзбуда, апатия, агресия и автоагресия, както и с алкохолизъм, наркомания, сексуални извращения, свръхсексуалност. Към допълнителните симптоми за обсебване от зли демони се отнасят и телесните признаци, които могат да съпътстват обсебването, като глухота, немота, зловоние от устата, различни подутини по тялото, както и свръхестествена сила и издръжливост.
Обсебването често е съпроводено със свръхестествени знания и умения, като гадателство, явлението полтъргайст, телекинеза и други.
Обсебването често се бърка с психически заболявания, като шизофрения, истерия, епилепсия, но това, което категорично отличава обсебването от психическите заболявания, е наличието на духовни симптоми.
Какво способства за обсебване от зли духове?
Обсебването става възможно, когато човек е предразположен към това или сам се стреми към общуване с поднебесните духове.
Сред най-честите причини за обсебване са: различни форми на идолопоклонство, езичеството (Второз. 32:17); интерес към окултни занимания, като гадателство, магии, спиритизъм (викане на духове) и др.; занимания с медитация и различни древни окултни практики; използване на наркотични вещества; компютърни игри, филми, музика и т. н., подхранващи агресията; участие в сатанистки секти и практики; ходене при врачки, магьосници, екстрасенси и нетрадиционни лечители, подлагане на хипноза и различни способи за изпадане в транс. Причина за обсебване може да стане и която и да е греховна страст, която разрушава благодатната защита и отваря достъп за демоните до душата на човека. Условие за демонско обсебване може да стане някое психическо заболяване, което прави човека податлив на демонско влияние, както и тежко нараняване на главата.
Случаи на обсебване има и сред деца. Причини за това явление могат да бъдат както наследствена обремененост, така и близкото съжителство на детето с окултно обременена личност, без то да има благодатна защита.
През земния си живот Иисус Христос изцелявал много бесновати. Тази власт над нечистите духове Той дал и на апостолите, и на техните приемници. (Лука. 10:17-20) Историята на Църквата познава много случаи на изгонване на бесове чрез подвижници на благочестието със силата на благодатта. Във всички времена е имало и свещенослужители, които с молитвите си и Божията благодат, преподавана чрез Тайнствата, са прогонвали нечисти духове от страдащите. От властта на дявола човек може да бъде избавен само от благодатта Божия. “Но душата по думите на преп. Симеон Нови Богослов избяга ли от дявола, тя трябва да прибегне към домостроителя на благодатта, тоест към духовен отец, за да не я намери дяволът отново незащитена и да я похити. Духовният отец ще я научи за какво трябва да се погрижи, за да стане носителка на всеоръжието Божие, т.е. благодатта, и с нея да противостои на всички козни на дявола, на началствата, властите, светоуправниците на тъмнината от тоя век, поднебесните духове на злобата. Защото душата, съединена с плътта, не може сама, гола, да противоборства на толкова силни и многобройни врагове, ако не е облечена във всеоръжието Божие.”
А към обсебените от зли духове трябва да се отнасяме с търпение и съчувствие. Да имаме предвид, че това състояние се допуска от Бога за покаяние или за да предпази страдащия от по-големи съзнателни лични грехове. Св. Йоан Лествичник казва: “Когато видим някой войн в Христа в телесно страдание и немощ, вместо лукаво да търсим обяснение за болестта му, по-добре да го приемем с простота и любов, която зло не мисли, и да се постараем да го изцерим като собствен уд (член) и като войн, ранен в битка”.
https://www.pravmladeji.org/node/302
Александра Карамихалева
Мнозина, дори сред християните, като слушат за Лукавия и за неговите козни ги приемат като фантасмагории, като удобно обяснение за цялото зло в света и у хората. Но каквото и да мислим и да говорим за дявола, той съществува. У човек, който веднъж е видял с очите си бесноват, обсебен от зъл демон, не остава никакво съмнение, че се е срещнал не с луд, а с дявола и, че той е точно такъв, какъвто ни го разкрива Свещеното Писание и светите отци и подвижници на Църквата Христова.
Под дявол Свещеното Писание разбира не просто зла сила или злото въобще, а свободна, разумна, безплътна личност с ум, чувства и воля. Дяволът и неговото войнство по своя ум, сила и способности значително превъзхождат човека, тяхната воля е твърдо установена в злото, те чувстват гняв, завист, гордост, страх и трепет (Як. 2:19) и невъобразима омраза към Бога и всичко божие. Тяхната главна цел е разрушаване на Царството Божие, царството на мира, любовта, единството, като всяват омраза, лъжи и раздори.
Демоните се стремят да откъснат хората от Бога да ги подчинят на себе си и да използват физическите и психическите им сили за своите цели.
Свещеното Писание, светоотческата и аскетическата литература разкриват, че сатаната и демоните могат да заслепяват ума на човека, да възбуждат в сърцето му порочни желания, да пораждат чувствени усещания, да скланят волята му към греховни действия. Нечистите духове могат да проникват в тялото на човека подобно на въздух, да си устройва от него жилище и да държат насилствено както тялото на обсебения, така и душата му. Такова описание можем да открием в разказа на Мотовилов за това, как нечистият дух завладял тялото му и го измъчвал с години. Според св. Игнатий Брянчанинов, както газовете, така и демоните имат свойството да заемат различен обем, което позволява на много демони да населяват едновременно едно и също тяло (вж. Лук. 8:30).
Според твърдението на св. Йоан Касиан и други отци на Църквата демоните, проникват у човека, като най-напред завладяват ума му. Те му внушават различни греховни помисли, които той, ако не е наясно с духовния живот, приема като свои, задържа ги в ума си, съгласява се с тях и така става проводник и изпълнител на чужда зла воля. Освен към мислената сфера падналите духове могат да се прилепват и към чувствената и волевата страна на човешката душа. Ето какво пише по този въпрос преп. Нил Синайски: “Когато завистливият демон не успее да задвижи паметта, тогава въздейства на кръвта и соковете, та чрез тях да предизвика в ума въображение и да го изпълни с образи”. Въздействайки на тялото, бесът възбужда в човека чувство на ярост, гняв, апатия, похот и т.н.
Монах Евагрий пише, че бесовете се различават по злост, сила и служение. Св. Йоан Касиан, говори за това, че на едни им се услажда богохулството, на други яростта, на други тщеславието, тъгата, блудството... и всеки пробужда в сърцето на човека, онази страст, която най му се услажда. Като разпалват определена страст у човека демоните постепенно получават власт над душата и тялото му. От евангелието на свети апостол и евангелист Йоан научаваме как постепенно, като разпалил страстта на сребролюбието (вж. Йоан 12:6), дяволът завладял един от учениците на Христос, довел го до отстъпничество, а по-късно и до самоубийство. Вратата към душата и тялото на човека са неговите страсти. За нечестивите демони те са най-уютната среда, в която властват и доволстват.
Бесовете се хранят и умножават силата си от трансформираната в страст жизнена енергия на хората. Ако по думите на св. Йоан Дамаскин, ангелите “доколкото им е дадено, съзерцават Бога и се хранят от това”, то демоните, за които съзерцанието на Бога е невъзможно, могат да получават енергия косвено, чрез човека. Освен това, овладявайки грешника, злите духове използват тялото му като инструмент за получаване на по-голяма наслада от греха.
Те се прокрадват в душата на човека един по един в зависимост от духовното и душевното състояние на изкушавания. Според св. Йоан Касиан “на новоначалните и немощните се пращат да ги нападат по-слаби духове, а ако те не успеят да ги победят, се пращат по-силни”. Евангелският разказ (вж. Мат. 12:43-45) разкрива, какво става, ако след като човек отблъсне един нечист дух, остане благодатно незащитен и не живее така, че да се изпълва с Дух Светий.
Обсебването се характеризира с определени симптоми наличието на които го прави лесно разпознаваемо. За поставянето на такава диагноза най-важни са духовните симптоми онези, които се отнасят до Бога и божественото. Психосоматичните и соматичните симптоми са второстепенни. Сами по себе си, ако не са в съчетание с духовни симптоми, те могат да са показател за обикновено психическо или физическо заболяване.
Характерно за обсебените е, че при съприкосновение със светини и при слушане на Словото Божие демоните в тях оказват яростна съпротива. При влизане в храма, по време на богослужение и особено по време на св. Литургия обсебените крещят, изричат сквернословия; близостта на светата чаша, мощи на светии, кръст, светена вода и др. ги измъчва и изгаря. В такива случаи демоните могат да заговорят от свое име. Обсебеният под влиянието на демоните се съпротивлява на божественото: богохулстват, проклинат, ненавиждат всичко християнско.
Демоните използват душата и тялото на обсебения и така той става подвластен на чужда за него личност или личности. Околните могат да станат свидетели на неконтролируеми телодвижения у обсебения, говорене с чужд, невъобразимо противен глас (мъжете с женски глас, а жените с мъжки), грухтене, съскане, кучешки лай и др., да видят как лицето му се изкривява от нечовешки злобни и отвратителни гримаси.
Белег за обсебване е чувството на ужас при влизане в православен храм, усещане за чуждо присъствие в тялото, подувания в стомаха, гадене, повръщане, остри болки в сърдечната област или в главата, постоянна безпричинна вътрешна злоба и раздразнение, необяснима тъга, униние, апатия, повишена телесна температура, продължаваща години, ясно изразени симптоми за заболяване, без да са диагностицирани органически причини.
Сънят при обсебените е нарушен. Лежейки, човек усеща тежест върху себе си, нещо тъмно, което го притиска и задушава. Чува тътен, гласове, които беседват с него и в началото лъстиво го изкушават, а по-късно и открито го подстрекават към разрушителни и саморазрушителни действия.
Някои от изброените симптоми не са специфични само за случаите на обсебване. Например подуването на стомаха, сърцебиенето, учестеното прозяване и др. могат да бъдат породени и от някакви соматични отклонения (особено по време на пост). Но когато тези симптоми са подчертано ясно изразени в храма и в близост до светини, а навън изчезват вероятността за обсебване е голяма. Друг пример: унинието, нежеланието да постиш и да се молиш са нещо обичайно при атеистите и при нехайните християни. В това състояние може да изпадне дори опитен подвижник. Но съчетано с други от изброените симптоми, вероятността от обсебване е голяма.
Случаите на обсебване често са съпроводени с емоционални нарушения, свръхвъзбуда, апатия, агресия и автоагресия, както и с алкохолизъм, наркомания, сексуални извращения, свръхсексуалност. Към допълнителните симптоми за обсебване от зли демони се отнасят и телесните признаци, които могат да съпътстват обсебването, като глухота, немота, зловоние от устата, различни подутини по тялото, както и свръхестествена сила и издръжливост.
Обсебването често е съпроводено със свръхестествени знания и умения, като гадателство, явлението полтъргайст, телекинеза и други.
Обсебването често се бърка с психически заболявания, като шизофрения, истерия, епилепсия, но това, което категорично отличава обсебването от психическите заболявания, е наличието на духовни симптоми.
Какво способства за обсебване от зли духове?
Обсебването става възможно, когато човек е предразположен към това или сам се стреми към общуване с поднебесните духове.
Сред най-честите причини за обсебване са: различни форми на идолопоклонство, езичеството (Второз. 32:17); интерес към окултни занимания, като гадателство, магии, спиритизъм (викане на духове) и др.; занимания с медитация и различни древни окултни практики; използване на наркотични вещества; компютърни игри, филми, музика и т. н., подхранващи агресията; участие в сатанистки секти и практики; ходене при врачки, магьосници, екстрасенси и нетрадиционни лечители, подлагане на хипноза и различни способи за изпадане в транс. Причина за обсебване може да стане и която и да е греховна страст, която разрушава благодатната защита и отваря достъп за демоните до душата на човека. Условие за демонско обсебване може да стане някое психическо заболяване, което прави човека податлив на демонско влияние, както и тежко нараняване на главата.
Случаи на обсебване има и сред деца. Причини за това явление могат да бъдат както наследствена обремененост, така и близкото съжителство на детето с окултно обременена личност, без то да има благодатна защита.
През земния си живот Иисус Христос изцелявал много бесновати. Тази власт над нечистите духове Той дал и на апостолите, и на техните приемници. (Лука. 10:17-20) Историята на Църквата познава много случаи на изгонване на бесове чрез подвижници на благочестието със силата на благодатта. Във всички времена е имало и свещенослужители, които с молитвите си и Божията благодат, преподавана чрез Тайнствата, са прогонвали нечисти духове от страдащите. От властта на дявола човек може да бъде избавен само от благодатта Божия. “Но душата по думите на преп. Симеон Нови Богослов избяга ли от дявола, тя трябва да прибегне към домостроителя на благодатта, тоест към духовен отец, за да не я намери дяволът отново незащитена и да я похити. Духовният отец ще я научи за какво трябва да се погрижи, за да стане носителка на всеоръжието Божие, т.е. благодатта, и с нея да противостои на всички козни на дявола, на началствата, властите, светоуправниците на тъмнината от тоя век, поднебесните духове на злобата. Защото душата, съединена с плътта, не може сама, гола, да противоборства на толкова силни и многобройни врагове, ако не е облечена във всеоръжието Божие.”
А към обсебените от зли духове трябва да се отнасяме с търпение и съчувствие. Да имаме предвид, че това състояние се допуска от Бога за покаяние или за да предпази страдащия от по-големи съзнателни лични грехове. Св. Йоан Лествичник казва: “Когато видим някой войн в Христа в телесно страдание и немощ, вместо лукаво да търсим обяснение за болестта му, по-добре да го приемем с простота и любов, която зло не мисли, и да се постараем да го изцерим като собствен уд (член) и като войн, ранен в битка”.
https://www.pravmladeji.org/node/302
Няма коментари
Търсене
За този блог
Гласове: 1005