Потребителски вход

Запомни ме | Регистрация
Постинг
30.10.2015 18:23 - ИЗ " ОХРИДСКИ ПРОЛОГ " - 2 ОКТОМВРИ
Автор: rozasaronova888 Категория: Други   
Прочетен: 420 Коментари: 0 Гласове:
0



 

РАЗСЪЖДЕНИЕ

 

Видението на св. Андрей юродиви. Някой си монах в Цариград бил прочут като [голям] подвижник и духовен мъж [1] и много хора идвали при него, просейки молитвите му. Но този монах страдал от [ориг. – имал] тайния порок на сребролюбието. Събирал пари [от идващите], а никому не давал и грош . Веднъж св. Андрей го срещнал на улицата и видял страшна змия [2], увита около шията му. Св. Андрей се съжалил над монаха, пристъпил към него и започвал да го увещава: «Защо, брате, погубваш [ориг. – си погубил] душата си? Защо си се предал в плен [ориг. – сдружил, сприятелил с] на демона на сребролюбието? Защо си му дал да се всели в теб [ориг.букв. – дал обиталище, място за почивка в себе си]? Защо трупаш злато, като че ще си го вземеш с теб в гроба, а няма да премине[след смъртта ти] в чужди ръце? Защо умъртвяваш [ориг.букв. – се задушаваш] сам себе си със скъперничество; докато други търпят глад и жажда и умират от студ, ти се услаждаш [ориг. – веселиш, радваш], гледайки купчината [събрано]злато. Нима такъв е пътят на покаянието? Това ли е монашеският чин?...[Я погледни], виждаш ли оногова?[3]». И в този миг се отворили духовните очи на монаха и той съзрял черния демон, и страшно се уплашил. А демонът отскочил от монаха и побягнал, изгонен от [благодатната] сила на [св. Андрей]. Тогава светоносният [ориг. – пресветлият] Божий ангел се върнал при [ориг. – пристъпил към] ѝнока, защото неговото сърце се обърнало към доброто. И монахът незабавно отишъл и раздал цялото свое натрупано злато на бедните и сиромасите. После заживял, угаждайки във всичко на Бога и така си спечелил истинска слава [ориг. – се прославил много повече отпреди].

 

 

БЕСЕДА

за волята на праведника в Божията воля

 

 

               А в закона на Господа е волята му, и върху Неговия закон той размишлява денем и нощем! (Пс. 1:2)

 

Блажен е такъв човек, братя, и трижди блажен оня, чиято воля се покорява [ориг. - е подчинена] на Божията воля, чийто разум не мъдрува нищо противно на Божиите повеления и чието сърце не желае нищо, което не иска [и] Бог. Умът управлява [букв. – е кормчия на] и волята, и сърцето. Ако умът е устремен постоянно към Бога, тогава той жадно ще се поучава денем и нощем в Божия закон, и няма да отиде в събранието на нечестивци, а ще търси истината и обяснението на всичко в закона Божий. И ако умът е устремен така към Бога, тогава и сърцето на човека, и човешката воля бързо ще се извисят [ориг. – насочат] към Бога. И затова волята, като послушно оръдие на вътрешния човек, ще извършва само онова, което е в съгласие с Божията воля и написаното в Божия закон. Човекът тогава не ще поеме по пътя на грешници, нито ще седне в сборище на развратители [4], т.е. нито ще върши грях, нито пък ще въвлича в грехове други хора. В началото на този псалом [5] св. пророк Давид хвали човека, който не извършва три злини, а сега [във втория стих –Прев.] продължава мъдро с похвалите на вършещия две добри дела. Трите злини са: да се търси  мъдрост [6] у грешници, да се води [ориг. – живее] грешен живот [7] и с лошия пример да се съблазняват други човеци  [8]. A двете добродетели са: пълно съобразяване на своята воля с Божия закон и устремяване на ума към поучаване в закона Божий денем и нощем.

О, братя мои, колко плачевно плиткоумни са всички онези, които не познават Божия закон! Мъдростта [ориг. – дълбочината] на човешкия ум се измерва по степента на познаване дълбините на Божия закон. Всеки, който се поучава с тайните на Божия закон, притежава дълбок, просветен и възвисен ум. А умът [както се каза], управлява [букв. – е кормчия на] сърцето и волята.

О, братя мои, колко слаба [ориг. – плитка], и изменчива, и развратена e [значи] волята у всички онези, дето не подчиняват [тази] своя воля на Божията воля! Действително, окайващо [ориг. – плачевно] слаба и изменчива и развратена. А какво е Божият закон, братя? Той е изразената воля Божия. Но къде е изразена тя? В Светото Писание и в Преданието на светиите на Православната [ориг. – Божията] църква. Блажен е [следователно] оня [човек], който познава Божията воля и който я изпълнява.

О, Господи Боже, велики и всемогъщи, милостиви и праведни, просвети нашия ум със закона на Твоите светии и покори волята ни на Твоята [свята] воля, воля човеколюбива и спасителна [ориг. – спасоносна]! На Тебе слава и хвала вовеки. Амин.

 

 

[1] В оригинала духовник (с ударение на първата сричка], което в сръбския език не означава единствено свещеник, духовно лице, както в българския, а има и значение, каквото е в превода тук. В женски род определението на сръбски се прилага и синонимично за монахиня, калугерка и под. – Прев.

 

[2] Вж. и житието на блажени Андрей под тази дата. Над змията имало надпис: „Змията на сребролюбието – корен на всяко беззаконие” (срв. 1 Тим. 6:10)

 

[3] Свт. Николай, по необходимост, съкращава подробното описание на цялата история, както е изложена в житието на св. Андрей юродиви, но там се разказва, че след ужасната змия около врата на монаха, светецът видял също и светъл Божий ангел и черен бяс, спорещи кому принадлежи [душата на] сребролюбеца, и след като ангелът отстъпил (чувайки глас от небето), ужасеният Божий угодник, вече по друго време, решил да изобличи монаха и го насочи по спасителния път. – Прев.

 

[4] Така е в българския синодален превод (Пс. 1:1), по църковнославянския е „на(по)губители”, и у свт. Николай в оригинала изглежда е по-близко по смисъл до второто. –Прев.

 

[5] Тоест първия от Псалтира, озаглавен „Псалом Давидов” – Прев.

 

[6] За правилното разбиране в какво, по тълкуванието на светителя, се изразява тази злина, следва да се припомни, че и в църковнославянския, и в сръбския превод на този стих от псалома стои „съвета на нечестивите” вместо „събранието на нечестивци”, както е на български; с други думи, злината е основно в отиването на съвет на нечестиви (т.е. неразкаяни грешници) за получаване на наставление и поука от тях, а не просто за физическо присъствие. – Прев. 

 

[7] Срв. «в пътя на грешници не стои» (Пс. 1:1) – Прев.

 

[8] Срв. завършека на стиха -  «в сборището на развратители не седи» (Пс. 1:1) – Прев.




Гласувай:
0



Следващ постинг
Предишен постинг

Няма коментари
Търсене

За този блог
Автор: rozasaronova888
Категория: Други
Прочетен: 1692852
Постинги: 3893
Коментари: 97
Гласове: 1005
Архив
Календар
«  Март, 2024  
ПВСЧПСН
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031